In Amazon, i supermercati e l’e-commerce spiego come operi il leader mondiale dell’on- line, la cinese Alibaba.
La società fondata e gestita da Jack Ma organizza ogni anno un giorno di vendita per i singles : l’anno scorso, l’11 novembre 2013, aveva fatturato (*) 5,8 miliardi di $.
Quest’anno, in un solo giorno, l’11 novembre scorso, ha fatturato (*) 9,3 miliardi di $, pari a 7,4 miliardi di €.
Quasi il doppio dell’anno precedente!
(*) sales = vendite ma potrebbe trattarsi di transato, v. articolo su Amazon
D’altronde trovare la pagina di Walmart.Com, una possibile rivale di Alibaba,sul sito della capogruppo Walmart, è quasi un’impresa…
“Walmart eCommerce Brings Access to Customers Anytime, Anywhere

Innovative solutions for a personalized shopping experience
The world’s largest retailer is also the world’s largest, fastest-growing and most dynamic ecommerce organization. Based in California’s Silicon Valley — with operations in Bangalore, India and Sao Paulo, Brazil — Walmart Global eCommerce leads all online and mobile innovation for Walmart.
With the best and brightest technologists, including @WalmartLabs, we’re creating a seamless experience that lets customers shop anytime and anywhere using online, mobile, social and stores.

Big data, social and mobile
Walmart has some of the best data scientists and the largest collection of commerce data in the world. We’re using that, along with social insights, to deliver a personalized shopping experience — understanding not just what customers want and need, but also where they want it and how they want to experience it.
Mobile transforms the retail experience by bringing together online and stores – putting power directly in the customers’ hands.
eCommerce websites globally
Our largest website, Walmart.com, sees 45 million visits a month and is growing every year. With our mobile apps, shipping options like Home Free, Site to Store, Pick up Today, Ship from Store and Same Day Delivery, we’re connecting the experience between online and U.S. stores.

Walmart operates ecommerce websites in 10 countries:
- Walmart.com in the United States
- Argentina
- Brazil
- Canada
- Chile
- China
- Japan
- Mexico
- South Africa
- United Kingdom

Local Assortment and Fulfillment
We’re using our global technology platform to develop and leverage cutting-edge systems around the world. With our size and scale, we can serve customers quickly and more effectively than anyone else.
Walmart is creating dedicated online fulfillment centers, and even shipping from stores, to serve the unique needs of e-commerce transactions — getting customers what they want, when they want it.
Our headquarters is on the San Francisco Peninsula near Silicon Valley, where we have access to the world’s deepest pool of Internet executive and technical talent. ”
E se si capisce che:
1) Walmart.Com , è stata fondata nel 2000,
2) che il sito riceve 45 milioni di visite al mese
3) che la società, basata a San Francisco, è presente in 10 paesi.
Da una mia stima, Walmart.Com, fatturava – qualche tempo fa – 10 miliardi di $ in un anno, ovvero – all’incirca – quel che Alibaba è riuscita a transare l’11 novembre 2014…
Conclusione :
In Cina, nei primi anni ’90, avevo aperto un ufficio a Shanghai (quartiere di Pudong), vedi:
“Dai supermercati ai superstore parte (2), lo sviluppo”.
Oltre al non food, che compravamo come Esselunga, volevo importare buon cibo cinese in Italia.
Essendo di origine francese e avendo, grazie alla lungimiranza e alla visione del mondo di mio padre, Bernardo Caprotti,
studiato in Francia (e in francese, in Svizzera , v. Biografia ma anche I miei studi : dal Baccalaurèat francesese alla Storia )
sapevo perfettamente che i francesi sanno “fare sistema” e vendere bene i loro prodotti:
nel 1991, quando arrivai la prima volta in Cina, il Cognac era già uno status symbol…
ma non avevo ancora conosciuto l’approccio dei cinesi, a volte anche molto simpatici, ma totalmente impenetrabili a livello sistemico:
se chiedi di distribuire un prodotto in Italia e non sei cinese ti fanno un bel sorriso ma non ti rispondono…


