Ne aveva già assunte 4000 full time e 47’000 lavoratori part-time (*).
L’e-commerce pesa il 16% del fatturato di Tesco a confronto del 9% pre-Covid.
Tesco impiega 320’000 persone in Gran Bretagna (Tesco ha una divisione internazionale, presente in Ungheria e Slovacchia, essenzialmente) e nel 2019 ha fatturato 51,6 miliardi di £, pari a 57,4 miliardi di € (fonte: Statista.N.B.: dopo molti anni di crisi Tesco ha ricominciato a crescere).
Tesco ha adesso 1’500’000 clienti on-line contro i 600’000 pre Covid (+150%) . E secondo gli analisti chi ha preso l’abitudine dell’e-commerce non tornerà indietro.
La divisione dovrebbe fatturare 6,1 miliardi di € (FT 24 agosto 2020, vedi una parte del testo sotto), contro i 319 milioni del 2000 (fonte: Libre Service Alimentaire in : “Esselunga e l’e-commerce ovverosia Esselunga a casa”.
Ovviamente questo cambiamento epocale è costato molto a Tesco e ai suoi competitor, anche perchè diversi distributori hanno offerto le consegne gratuite ai clienti. Ma, in conpenso, le vendite on-line non vengono più spinte con forti promozioni.
L’e-commerce ha avuto una quota del 13,5% nelle ultime 12 settimane terminanti il 9 agosto (Kantar). Questo dato sembra molto più realistico di quanto riportato dal Financial Times qualche giorno fa (30%).
(*) La Gran Bretagna ha perso 750’000 posti di lavoro con la crisi causata dal coronavirus.
Dopo il testo in inglese trovate le mie conclusioni.
…Tesco will create 16,000 permanent jobs at its online grocery business, as the UK’s largest grocer seeks a bigger share of a market turbocharged by the coronavirus crisis. The move will see the chain add 10,000 permanent “pickers”, who assemble customers’ online orders, and 3,000 drivers to deliver them. Grocers and delivery services such as Ocado have recorded vigorous growth in their digital sales as the pandemic has prompted consumers to order their groceries rather than travel to supermarkets to purchase them. The 16,000 permanent jobs were in addition to 4,000 created since the crisis started, the retailer said on Monday, signalling a vote of confidence in the pandemic-fuelled digital growth. The news comes at a bleak time for the UK labour market…
… Tesco said on Monday that online sales now accounted for 16 per cent of its total, up from 9 per cent before the pandemic, and that almost 1.5m people a week were buying groceries through its website, compared with 600,000 at the start of the crisis. It expects sales over the internet to jump two-thirds this year to £5.5bn. The trend has been replicated across the industry, with online market share reaching a record 13.5 per cent in the 12 weeks to August 9, data from market research group Kantar show.
The coronavirus pandemic had, in a matter of months, propelled online market share gains that previously would have taken years to achieve, said Clive Black, analyst at Shore Capital. “It feels pretty permanent this change; a lot of people such as the elderly who had shunned digitisation have now become internet shoppers and won’t go back to stores,” he added. But online shopping is not without its challenges. Supermarkets have struggled to profit from the boom in demand for home deliveries, with both Tesco and rival J Sainsbury having said they expect to make the same profits this year despite a huge transfer of food consumption from restaurants and bars. The cost of picking orders for customers, coupled with offers of free delivery to lure new shoppers, has long dragged down profit margins for online deliveries. But with supermarkets now operating online channels at full capacity there is no longer any need for aggressive promotions. Mr Black said the larger number of home deliveries also meant vans did not have to travel as far to empty their loads…
… the company had by June hired 47,000 temporary workers. “These new roles will help us continue to meet online demand for the long term,” said Jason Tarry, chief executive of Tesco’s UK business. Tesco, which employs 320,000 people in the UK and Ireland, said in June that it faced rising costs to adapt its business to endure the Covid-19 crisis, including spending to increase its online capacity…
Conclusione : Tesco era stata il nostro modello, agli inizi, quando avevamo lanciato Esselunga a casa, nel 2001.
Il fatturato e-commerce di Tesco è stato moltiplicato per quasi 20 volte negli ultimi vent’anni : nessun distributore fisico nel mondo è cresciuto così tanto.
Il confronto con un’ “Italia digitale” attualmente ancora molto arretrata, dove la banda larga non arriva ancora in molte zone, è impietoso.
Peccato per Esselunga a casa, che fattura meno di Tesco on-line nel 2000 (236 mio di € per Esselunga nel 2018 contro 319 mio per Tesco vent’anni fa).
Ma peccato soprattutto per l’Italia che non ha saputo fare un passo avanti: l’e-commerce , in questa crisi, sarebbe stato di grande aiuto per tutta la popolazione anche perchè , in alcuni casi (anziani, malati, disabili, etc) è un servizio sociale.



